Three Days of Yellowstone

4 september 2014 - West Yellowstone, Montana, Verenigde Staten

Voor dag en dauw zijn we maandagochtend wakker en wanneer de eerste zonnestralen boven de bergtoppen uitkomen zijn wij al onderweg naar Yellowstone National Park.

Op weg naar Yellowstone rijden we door Grand Teton National Park. De jongste uitschieters van de Rocky Mountains met spitse toppen, gletsjers en prachtige valleien met meren.

Rond 10 uur arriveren we bij de zuidingang van Yellowstone. Het park is ontzettend groot, ruim 9000 m2 en het is onmogelijk om alles in 1 dag te zien. Een goede voorbereiding is daarom een must. Waren onze vorige bezoeken aan de nationale parken van de VS meer op de bonnefooi, deze keer hebben we een planning gemaakt wat we willen zien en wanneer. Gelukkig maar, anders hadden we niet geweten dat een bepaalde route afgesloten zou zijn en zouden we geen tijd meer hebben gehad om de route wat om te gooien.

De eerste dag staat in het teken van het Yellowstone Lake wat zich aan de zuid-oost kant van het park bevindt. Het meer is adembenemend mooi. We stoppen bij 'West Thumb'  waar er een klein basin is met warmwaterbronnen. Yellowstone ligt namelijk onder een supervulkaan wat er voor zorgt dat er door het hele park warmtebronnen te vinden zijn. Via een wandelroute lopen we langs het meer en tussen de kleine geisers die zoveel stoom geven dat onze kleren er vochtig van worden en onze zonnebrillen beslaan.

Naast de warmwatergeisers zijn er een stuk verderop ook geisers met modder. Mud Volcano zoals het toepasselijk heet. We nemen er een kijkje maar blijven niet te lang. De stoom ruikt naar rotte eieren vanwege het hoge zwavelgehalte.

Met nog heel wat kilometers voor de boeg rijden we langs het meer richting de oost-uitgang van het park op weg naar onze volgende slaapplek Cody. Onderweg komen we bizons tegen die op een paar meter afstand van de weg staan te grazen of zelfs op de weg lopen. Een gek gezicht.

Aan het einde van de middag arriveren we in Cody, Wyoming. Cody is opgericht door western legende Bufallo Bill. (ofwel Wiliam Cody). We verwachten een mooi plaatsje net als Jackson maar om eerlijk te zijn valt de geboorteplaats van de Western ons wat tegen. Wat ons betreft geen aanrader, behalve als je de wereldberoemde rodeo wilt zien. Doe dat wel in de maanden juli en augustus want daarbuiten is er vrij weinig te beleven.

Het leukste moment in Cody is wanneer we op het punt staan om te vertrekken en buiten ons hotel een hertje staat te grazen. Terwijl we Cody uitrijden zien we overal grazende herten op gazons. Een grappig gezicht.

Dag twee in Yellowstone staat deze keer in het teken van spotten van wildlife en de Grand Canyon of Yellowstone. Dat spotten van wildlife blijkt geen probleem. Vlak voor de ingang van het park stoppen we even voor een buitenlucht bathroom-break en terwijl ik bij de auto blijf staan en André de bosjes induikt ontdek ik op nog geen 15 meter afstand een bizon. Zo zacht als ik kan probeer ik André te waarschuwen en gelukkig is hij terug bij de auto voordat de bizon hem heeft ontdekt. Ieeeh! Gelukkig hebben we een pick up truck en kan ik in de achterbak kruipen om op een veilige plek naar het dier te kijken maar André durft het aan om van dichterbij wat foto's te maken. De bizon is gelukkig niet onder de indruk en begint zelf aan een buitenlucht bathroom-break dus zonder kleerscheuren kunnen we aan onze tweede dag in Yellowstone beginnen.

In Hayden Valley proberen we wat wilde dieren te zien. In Yellowstone leven er niet alleen bizons maar ook herten, elanden, berggeiten en beren. We stoppen bij een uitkijkpunt maar er valt vrij weinig te beleven. Bovendien hebben we geen indrukwekkende verrekijker zoals sommige mensen hebben en we hebben ook geen bearspray om ons te beschermen tegen beren. Het spotten van wildlife is dus van korte duur en daarom gaan we verder richting de Grand Canyon of Yellowstone.

De Grand Canyon van Yellowstone heeft een indrukwekkende waterval die je van een uitkijkpunt uitstekend kan zien. Daarnaast heb je ook een aantal wandelroutes langs de canyon die wij normaal gesproken altijd overslaan. Maar er hangt hier iets in de lucht want we zien het wel zitten zo'n hike. Zo gezegd zo gedaan. We zijn een paar uur zoet met de wandelroute te lopen maar als we terug bij de auto aankomen zijn we blij dat we het gedaan hebben. Bovendien smaakt het broodje extra lekker na zoveel tijd in de buitenlucht.

We vervolgen onze weg naar het noordelijkste puntje van het park en komen zo in Gardiner terecht waar we de nacht zullen doorbrengen. Gardiner is een plaatsje in de staat Montana en ligt aan de noordingang van het Yellowstone park. We slapen in een bed&breakfast die ik via tripadvisor heb gevonden. De B&B bevindt zich in een oud huisje wat compleet in stijl is ingericht. We worden hartelijk ontvangen door de eigenaresse. Ze is een beetje een vreemde dame maar wel erg aardig.

Nadat we ons wat hebben opgefrist keren we terug naar het park en bezoeken we Mammoth Springs. Een van de warmwaterbronnen in het park. Bij het visitor center ligt het vol met herten. Ze worden aan alle kanten door iedereen gefotografeerd maar dat lijkt ze niet te deren.

Bij Mammoth Springs doen we, jullie geloven het niet, weer een wandelroute van een aantal kilometers. We wandelen langs de verschillende bronnen die allemaal even bijzonder zijn. Sommigen lijken wel buitenaards.  Ook hier ruiken we op verschillende plekken die penetrante zwavelgeur maar die nemen we voor lief met al dat moois.

Terwijl de zon langzaam onder gaat rijden we terug naar Gardiner. We spotten nog wat bizons, herten en berggeiten en sluiten de dag af bij de plaatselijke italiaan met een pizza. We hebben nog nooit in zo'n slecht georganiseerd restaurant gezeten. Met 2 mensen in de keuken en 7 mensen in de zaal (voor ongeveer 20 tafels) zou je toch denken dat je eten snel geserveerd zal worden maar iedereen liep elkaar in de weg. Onze ober verzon gewoon tafelnummers waardoor onze pizza bij de buren werd bezorgd en andersom. Uiteindelijk hebben we de goede bestelling gekregen en een boel gratis entertainment erbij.

Vandaag (4/9) worden we wakker in de bed&breakfast met de geur van zelfgemaakt ontbijt. Om 07:30 uur worden we verwacht aan de ontbijttafel. Letterlijk 1 tafel. We zitten samen met nog 2 andere stellen en met de man des huizes aan het ontbijt. Dat zorgt voor een beetje ongemakkelijke situatie. We proberen het ijs te breken door ons voor te stellen en wat vragen te stellen aan onze tafelgenoten maar echt gezellig wordt het niet. De man des huizes is een beetje een brompot en is graag zelf aan het woord. Zodra de man opstapt om te gaan werken wordt de sfeer wat meer ontspannen maar is het ontbijt op en treuzelen wij ook niet langer.

Dag 3 van ons bezoek aan Yellowstone is daar. Het laatste gedeelte van het park staat vandaag op het programma. Het bezoek aan de geisers. We rijden naar het zuid-westen van het park en beginnen bij 'Old Faithful'. De naam zegt het al, een geiser die betrouwbaar elke 90 minuten uitbarst. Terwijl een park ranger vanalles uitlegt over de geologische achtergrond van de geiser wachten we in spanning af. Met een klein beetje vertraging zijn we getuige van de uitbarsting van de geiser. Het is een indrukwekkend gezicht. Bovendien heeft het iets mystieks.

Na dit natuurwonder te hebben gezien gaan we de rest van de geisers en bronnen bewonderen, jawel, te voet! We zijn weer een paar uur onderweg en komen langs tal van mooie geisers. We hebben zelfs het geluk dat we terwijl we aan komen lopen getuige zijn van een geiser die maar elke 5 uur uitbarst en één die maar elke 15 uur gaat.

Uitgehongerd komen we terug bij het visitor center en lunchen we in de plaatselijke gift shop. Beetje vreemd maar wel lekker. We vervolgen onze route langs de grand prismatic spring. Dit is de grootste en meest heldere bron in Yellowstone. Onmogelijk om op de foto te zetten maar als je Yellowstone op google intikt is dat ongeveer het eerste plaatje wat je ziet.

We eindigen de dag met een scenic drive langs wat kleinere geisers en bronnen en rijden dan via de west-ingang het park uit waar we een kleine houten cabin hebben waar we in slapen.

Tot zover dus onze ervaringen met het Yellowstone National Park. Wat ons betreft een van de mooiere parken die we tot nu toe hebben gezien. Heel divers en speciaal. We hebben heel erg veel geluk gehad dat we alle dagen stralend weer hadden wat natuurlijk bijdraagt aan de ervaring. Dit kan in Yellowstone namelijk nogal verschillen. Jammergenoeg geen beren of wolven in het echt gezien maar ik weet eerlijk gezegd niet of je daar op zit te wachten.

Morgen keren we weer terug naar de bewoonde wereld. We maken een tussenstop in Salt Lake City en rijden dan door naar Moab, Utah.

Liefs André & Joyce

1. Koos Hundersmarck:
    5 september 2014
    Hoi André & Joyce.
    Wat een beeldend en mooi verhaal weer, dank je wel Joyce. Het lijkt alsof ik zo over jullie schouder mee kan kijken! En André, kijk maar uit. Buiten een plas stop maken in de VS is niet geheel zonder risico, begrijp ik.. Liefs van mij.
  2. Opa en oma Baas:
    7 september 2014
    Hallo Joyce en Andre, jullie zijn nog maar pas weg en hebben al weer zoveel meegemaakt, leuke verhalen en belevenissen.
    Zo reizen wij ook met jullie mee door Amerika.
    We hopen dat jullie verder nog een fijne vakantie hebben, en we wachten op de volgende verhalen.Hopelijk komt deze reactie aan, want het lukte steeds niet.Mama heeft het nu voor gedaan voor ons, en we dan kunnen we het de volgende keer ook eens proberen. Nog Veel Liefs van opa en oma.XXX