Silver State naar Sunny State

18 mei 2012 - San Diego, California, Verenigde Staten

17 mei

Zodra de koffers ingepakt waren, was het tijd om uit te checken en afscheid te nemen van Las Vegas. We reden nog één keer over de Strip en begonnen dan aan de rit richting Palm Springs.

Een groter contrast met het luxe leven bestaat er niet als je even buiten Las Vegas komt. Er is daar helemaal niks behalve droge, dorre woestijn. De weg is even verlaten als het landschap en het enige wat we zien, voor, achter en naast ons is een droge, dorre vlakte. De planten die zo dapper zijn om er te groeien zien er vermoeid, bruin en levenloos uit. De woestijn is medogenloos en op een middag in mei loopt de temperatuur al op naar de 45 graden.

Heel af en toe zien we in de verte wat verdwaalde huisjes of caravans maar als we dichter bij komen zijn deze spookdorpjes allemaal verpauperd en verlaten. Net alsof men een poging heeft gewaagd om de hitte te trotseren maar het al snel heeft opgegeven en is vertrokken zonder ook maar achterom te kijken. Het ziet er onheilspellend uit en tijdens het rijden blijven onze ogen op de benzinemeter gericht en het koelsysteem van de auto.

Na drie lange uren rijden we eindelijk de staatsgrens over Californie in. Eén van de dichtsbevolkte staten van Amerika en dat is te merken want de eerste tekenen van leven zien we in de verte opdoemen. Na een korte tussenstop waar we onze tank weer volgooien rijden we de bewoonde wereld in, richting Palm Springs.

Palm Springs is de grootste woestijnstad van Amerika en is ooit nog de woonplaats geweest van Frank Sinatra. Het warme en droge klimaat maakt het nog steeds een aantrekkelijke plaats voor ouderen en daarnaast is het ook één van de grootste homo-gemeenschappen in het land. Beide is te merken als we 's avonds door het centrum lopen.

Als we 's avonds bij het hotel in het restaurant eten is er ook een tafel gereserveerd voor een verjaardagspartijtje met een grote ballon met 'Birthday Queen'. Voor de grap zeggen we tegen elkaar dat de Birthday Queen waarschijnlijk een man zal zijn. En even later blijkt dit nog echt waar te zijn ook.

Na het eten gaan we met een glaasje wijn bij het zwembad in de hoteltuin zitten. De temperatuur blijft erg hoog en dus kunnen we tot laat blijven zitten.

18 mei

Na een warme nacht worden we 's ochtends in de hotel lobby verwacht voor het ontbijt. We vonden het al een beetje gek en dat was het ook. In de lobby stond er een klein tafeltje met koffie en muffins en dat was het ontbijtbuffet.

Het is weer eens wat anders. Gelukkig was de koffie van Nespresso en de muffins lekker vers dus we besloten het feestmaal mee te nemen naar de hoteltuin. Tijdens het ontbijt spotten we twee kolibrie vogeltjes. Wat een bijzondere beestjes zijn dat zeg. Ze zijn ieniemini en vliegensvlug. We hebben een poging gewaagd om ze op de foto te krijgen maar dit was nog een lastige karwei.

Na het ontbijt pakten we onze koffers weer en gingen we op weg naar de volgende bestemming San Diego.

Een korte rit deze keer van 2,5 uur maar helaas begon het weer onderweg te betrekken en was het bewolkt toen we op plaats van bestemming aankwamen. Ook de temperatuur was direct een graad of 10 minder (dat is nog zo'n 24 graden) maar als je uit de woestijn komt is het toch een grote omschakeling.

We zitten in een hotel aan de haven en het belooft een erg mooi uitzicht te hebben als de wolken zijn weg getrokken. Dit zou morgen het geval zijn dus we duimen alvast. Op het terras zitten vanavond zat er dus niet in en daarom zijn we maar naar de film gegaan. De 'Avengers', wij nomineren hem direct als slechtste film van het jaar. Het publiek om ons heen dacht daar toch anders over. Er zaten wat grappige stukjes in maar komt het bij ons niet verder dan een glimlach en een grijns lag de rest van de zaal soms echt dubbel. Er werd zelfs geklapt aan het einde van de film. Wij begrepen er niks van.

Het is sowieso een bijzondere ervaring om naar de film te gaan in Amerika. Kan je bij ons een drankje en een bakje popcorn of m&m's krijgen. Hier kan je een hele maaltijd naar binnen werken. Pizza, hotdogs noem maar op. Op het menu stond er voor de goede orde wel bij vermeld om hoeveel calorieen het dan gaat. Voorbeeldje, movie nachos hebben 1076 calorieen, je kan deze nog uitbreiden met extra kaas nog eens 760 erbij. Doe er dan nog eens een emmer cola bij en je zit zo aan je dagelijkse levensbehoefte. Van geen wonder dat de mensen hier zo vet zijn.

Wij hielden het maar bij een kleine cola. Hoewel, klein, dit was ongeveer driekwart liter. Zelfs met zijn tweeen kregen we hem niet op en naast ons zaten ze maar te knagen en te slurpen en te bulderen van het lachen. Een bijzondere ervaring.

Weltrusten

André & Joyce

p.s. over een paar dagen gaan we richting Los Angeles en willen we graag een pretpark bezoeken. Het is alleen erg lastig kiezen. Disney world of Universal Studios? Jullie ideeen want wij komen er niet uit.

1. Koos Hundersmarck:
    Hello travellers!
    Ik zou kiezen voor Universal Studios, denk ik...of toch niet...? Ja, moeilijk kiezen is het wel, allebei misschien, maar zal wel duur zijn. Toch zou ik uiteindelijk gaan voor Universal Studios. In Parijs kan je ook naar het Disneyland, dusss, ik weet niet of jullier hier wat aan hebben, hihi..
    We'll read you again!
    (eng hoor, zo alleen in de woestijn, ik krijg de bibbers van dat verhaal)
  2. Ronny&Cherian:
    Hallo Joyce & André,
    Wij zouden kiezen voor Universal Studios, omdat jullie in Amerika zijn, en daardoor nu de gelegenheid hebben om daar naar toe te gaan.
    Zou Disney LA meer te bieden hebben dan Disney Paris? (Daar ben je al meerdere keren geweest.)
    Tja, wij vonden het ook maar griezelig dat verhaal in de woestijn,oma en opa hadden het er ook over.Gelukkig blijven jullie nu in de bewoonde wereld.
    Veel Liefs van ons,XXX.
  3. Ronny&Cherian:
    19 mei 2012
    Nog even een berichtje achteraan, even naar de Site van Cirque du Soleil gekeken,en in Los Angeles spelen ze ook, en daar zijn de tickets een stuk goedkoper...........
    Byby.
  4. Ronny&Cherian: