La Hacienda in San Diego

20 mei 2012 - San Diego, California, Verenigde Staten

19 mei

Het is weekend in San Diego en gelukkig komt de zon ook weer een kijkje nemen. We slapen wat uit en gaan dan op het gemak naar één van de hoofdattracties van San Diego. De dierentuin!

De dierentuin van San Diego is één van de grootste van het land en naar horen zeggen ook de mooiste. We zijn erg benieuwd en nu hebben zelf niet zo heel veel ervaringen met dierentuinen maar Antwerpen en Blijdorp vallen in het niet bij deze dierentuin.

Ijsberen, koala's, luipaarden, apen, vogels, vissen we komen het allemaal tegen. Het park is heel erg goed onderhouden en de 42 dollar meer dan waard.

De dierentuin van San Diego is onderdeel van het Balboa park. Een schitterend, uitgestrekt park waar duidelijk de Spaanse invloeden terug te zien zijn. Na het bezoek aan de dierentuin slenteren we door het park waar straatartiesten ons entertainen en in het openluchttheater genieten we van een dansgroep uit Mexico.

De sfeer is heel erg relaxt en dit draagt heel erg bij aan het vakantiegevoel. De temperatuur is heerlijk en we blijven tot vroeg in de avond in het park.

Het blijkt een speciale avond te zijn want in het park en ook later in downtown zien we overal  jonge meiden in kitscherige jurken met dikke lagen make up en perfect gekapt haar. Achter hun aan lopen jonge jongens in te grote pakken met corsages en daarachter de trotse ouders die foto's maken van het tafereel. Het is prom night en dat is duidelijk een hele belangrijke avond want iedereen is zo opgedirkt. Het lijkt wel een bruiloft.

We voelen ons maar gewoontjes in onze sneakers en jeans. Hoewel we daar wel beter op kunnen lopen want de meisjes strompelen meer dan dat ze lopen op hun hoge hakken.

Wanneer de jongens en meiden op de foto staan en ze klaar zijn voor prom night besluiten wij ook dat het tijd is om aan onze night te beginnen en eindigen we de dag in een restaurantje in Littly Italy. Zoals de naam al zegt, de Italiaanse buurt in San Diego.

20 mei

Nog steeds in San Diego worden we wakker en beginnen we onze dag bij de plaatselijke Starbucks. Daarna gaan we op pad om de stad nog wat verder te verkennen. We rijden richting Mission Beach wat een waar surfparadijs is en gaan dan door naar La Jolla. De chiquere stranden van San Diego.

Daarna gaan we verder de toerist uithangen in Old Town San Diego. Een stukje oud San Diego wat in glorie hersteld zoals het ongeveer 100 jaar geleden was. Prachtige huizen in Victoriaanse stijl zijn opgeknapt met elk hun eigen verhaal. Verder kan je rondlopen in het gedeelte wat de eerste nederzetting moet voorstellen zo rond 1880.

Bij het museum Bataljon of Mormons kunnen we onze nieuwsgierigheid niet bedwingen en nemen we een kijkje binnen. Direct worden we begroet door een jonge dame in kostuum. We zijn vast geinteresseerd in de toer die over 10 minuten start. Het is gratis en duurt maar een half uur dus ach waarom niet.

Wat in het begin lijkt op een suffe rondleiding blijkt eigenlijk gelikte propaganda te zijn voor dej 'the Church of Jesus Christ' van de Mormonen. We krijgen een interactieve rondleiding waar de portretten aan de muur opeens tegen je beginnen te praten en onze gids een heel toneelstuk opvoert waarin constant de boodschap van de Heer centraal staat. We worden van kamer in kamer geleid en krijgen het indrukwekkende verhaal te horen van een groep Mormonen die half Amerika moesten doorkruisen om mee te vechten in de oorlog tegen Mexico en wonder boven wonder komen ze op hun hele tocht geen Mexicaan tegen. De tocht ging driekwart van de tijd door de woestijn dus het lijkt ons vrij logisch dat niemand om dat land zit te springen maar het was volgens onze gids een teken van God geweest.

We zetten ons cynisme aan de kant en laten het allemaal op ons afkomen. Het is in ieder geval ontzettend goed in elkaar gezet. Aan het einde van de tocht krijgen we flyers in ons hand gedrukt en kunnen we ons en onze familie inschrijven om de boodschap van het heilige woord toegestuurd te krijgen. Dat hebben we natuurlijk braaf gedaan dus jullie kunnen binnenkort allemaal een informatiepakket thuis verwachten met het Boek van de Mormonen erbij.

Na al die zware verhalen komen we bij op het terras waar een Mexicaans bandje erg zijn best doet. De Sultans of Swing hebben dus ook nog een Mexicaanse variant.

's Avonds gaan we eten in het Gaslamp District. Dit is downtown San Diego en heet zo omdat er overal nog ouderwetse lantaarnpalen staan die een sfeervolle verlichting geven. We kiezen een Indisch restaurantje waar je met z'n tweeen voor 35 dollar kunt eten. Afgezien van de slechte Bollywood film en de tjingel tjongel muziek eten we een heerlijke curry. We hebben ons bord nog niet leeggeschraapt of de ober komt al vragen of hij de check mag brengen. Tja, we zitten nog steeds in Amerika. Dus mag hij de rekening wel brengen en nemen we het toetje en espresso in de Starbucks. Ook lekker!

Nu nog een nachtje San Diego en dan richting Dana Point. Een kustplaatsje in de buurt van Los Angeles waar we alweer de laatste dagen van onze vakantie gaan doorbrengen. Het gaat toch allemaal zo snel.

Wat de parken betreft? We zijn er nog steeds niet uit. Universal heeft onze voorkeur maar is 1,5 uur rijden van ons hotel en vorig jaar hebben we natuurlijk al de Warner Brothers studio tour gedaan. Disney is maar 40 minuten rijden maar is ook in Parijs te zien. We denken er nog even over na en wie weet doen we ze wel allebei.

Buenos noches

1. Pauline Tramper:
    21 mei 2012
    Wat een leuk idee, we wachten met smart op het boek van de Mormonen!! Jullie laatste weekje alweer...geniet er nog héél bewust van want voor je het weet staan jullie weer in de keuken van de Agnesgang (overigens ook nbiets mis mee)!
    Groetjes Pauline & Ko