Na regen komt zonneschijn...

8 mei 2012 - Palisade, Colorado, Verenigde Staten

Maandag 7 mei 2012

Helaas, wanneer we de gordijnen opentrekken is het grauw en grijs en valt de regen met bakken uit de lucht. We laten ons niet uit het veld slaan en vertrekken we van Denver richting Colorado Springs. Het is een korte rit van 1,5 uur. Gelukkig maar want na de regen krijgen we zelfs nog te maken met sneeuw.

Onze plannen van die dag vallen letterlijk in het water en dus besluiten we ons aan te passen aan het weer. We huren een fimpje op onze kamer en tijdens onze verkenning van het centrum van Colorado Springs blijven we lekker in de auto. Volgens de weerberichten zou het slechte weer maar van korte duur zijn.

Dinsdag 8 mei 2012

En jawel, vanochtend schijnt een stralend zonnetje en is de temperatuur direct met 10 graden gestegen. We zijn extra vroeg opgestaan en om 8 uur zitten we al in de auto om eindelijk de hoogtepunten van Colorado Springs te bekijken.

We starten bij de "The Garden of Gods" . De naam spreekt al voor zich, de tuin van de Goden en het is er inderdaad schitterend. Een soort park met indrukwekkende rotsformaties en natuur. Na een uurtje rond te hebben gedwaald vervolgen we onze reis naar Pikes Peak.

Pikes Peak is de hoofdattractie van Colorado Springs. In een route van 19 mijl klim je razendsnel naar een hoogte van meer dan 4000 meter. We krijgen tips van de Park Ranger en beginnen dan aan de klim naar boven. Het is een prachtige tocht met adembenemende panorama's. Met de nadruk op adembenemend want hoe verder we naar boven komen, hoe ijler de lucht wordt. Eenmaal aangekomen bij de top is het werkelijk naar ons hoofd gestegen en lopen we wat onvast door een dikke laag sneeuw. We treuzelen daarom niet te lang en beginnen dan weer aan de lange tocht naar beneden. We hebben namelijk nog een lange rit te gaan naar onze volgende bestemming.

Rond het middaguur zijn we beneden aangekomen en rijden we eerst en vooral naar de dichtsbijzijnde Starbucks voor wat koffie. De Starbucks bevindt zich midden in een grote supermarkt. Kan je bij ons bij de Albert Heijn een kopje koffie krijgen is het in Amerika mogelijk om bij de supermarkt hele maaltijden te nuttigen tijdens het shoppen.

Zodra de koffie op is, gooien we de tank van de auto vol en beginnen we aan de lange reis dwars door Colorado. Een trip van wel 5 uur, maar wat een prachtige route. We doorkruisen de Rocky Mountains en komen langs droge prairies met verlaten spookstadjes, tot hoog in de bergen waar de sneeuw nog met pakken langs de weg ligt. We komen langs de bekende skigebieden als Aspen en Vail met temperaturen onder het vriespunt om vervolgens uit te komen bij onze eindbestemming Palisade (Colorado) waar het een heerlijke 24 graden is.
Amerika is werkelijk een land van de contrasten.

Uitgeteld komen we aan in ons hotel aan wat tevens een wijnboerderij is. Tussen de wijngaarden en hoge rotsen ligt het hotel. Naast een glas wijn kunnen we gelukkig ook in het hotel eten.

Het restaurant van het hotel ziet er chique uit, maar schijn bedriegt. In de protserige eetzaal kan je gewoon een enorme hamburger bestellen met veel mayonaise en frieten. De gasten om ons heen weten niet eens fatsoenlijk mes en vork vast te houden, laat staan dat ze van etiquette hebben gehoord. De toon wordt helemaal gezet als de ober onze paspoorten wil zien om te controleren of we toch wel ouder dan 21 jaar zijn (we wilden graag een glas wijn bestellen).  Als toppunt hebben we de laatste hap nog niet door onze keel of de rekening wordt al gepresenteerd. Het bewijs: Amerikanen en verfijnd eten gaat niet samen. Al met al smaakte de wijn er niet minder om en komen we nu lekker bij op onze kamer.

Klaar voor de volgende dag!

1. Koos Hundersmarck:
    9 mei 2012
    Hoi! Wat ziet het er toch prachtig uit daar in het Wilde Westen! Gek hoor, dat je daar in 1 dag sneeuw hebt én 24 graden. Dat verhaal over die reis naar 4000 m hoogte in korte tijd is best wel een beetje eng en gevaarlijk volgens mij. Floris zit in Nepal/India en die is ook in 1 dag naar een behoorlijke hoogte geklommen en die was nogal ziek geworden.. Groetjes en geniet er maar lekker van. Ik kijk uit naar jullie volgende verslag!
  2. Koos Hundersmarck:
    9 mei 2012
    Ja André, das mams alweer.
    Ik kijk nog es even op jullie blog en ik zie dat er op verschillende plekken reacties staan, je ziet ze niet onder elkaar. Of doe ik iets verkeerd?
  3. Joyce:
    9 mei 2012
    Hoi. Nee je doet niks verkeerd hoor. Je kan op verschillende plaatsen reacties zetten. Groetjes uit fruita colorado