California Dreaming

23 juni 2015 - Santa Monica, California, Verenigde Staten

Wat is San Francisco een geweldige stad! De sfeer is goed, de mensen zijn aardig en het weer is uitstekend. We beginnen onze tweede dag met een heerlijk ontbijt in de food court van het shopping centre tegenover ons hotel. Nu denk je misschien food court? Is dat niet zo'n ongezellige boel met allemaal stands met fast food en supervet eten?
Niet in San Francisco! De stad is hip, verantwoord en zo ook de food court. Het eten blijft fast maar de smaak, kwaliteit en calorieën zijn helemaal in orde en, ook niet onbelangrijk, de prijs is ook prima.
Na een smaakvol ontbijt zijn we van plan de bus te pakken naar het Golden Gate Park maar op weg naar de bushalte valt mijn oog op de winkel 'Anthropologie'. En daarna op het grote bord: SALE! Ik ben niet meer te houden en ren zowat de straat over, hup de winkel in. Gelukkig voor André hebben ze gratis WIFI in de winkel en terwijl André de beurs volgt vlieg ik door de winkel heen en is André op een gegeven moment bedolven onder kleding die ik wil passen. André wordt gered door een verkoopster en al mijn potentiele aankopen worden alvast in een pashokje gehangen en krijgt André een veelbetekende blik "Sterkte" van de verkoopster. Ik pas vanalles en kies dan, heel bescheiden, een jurk uit die jammergenoeg niet in de sale is. Okay, vooruit dan koop ik ook nog een broek die wel met 50% korting is dus heb ik toch nog wat in de uitverkoop.
Na al dat shopgeweld lukt het ons om dan eindelijk de bus te nemen richting het Golden Gate Park. Dit is het grootste stadspark van de VS en we zien daarom ook maar een deel van het park. André omschrijft het park als het Vondelpark maar dan wel leuk. Dus dan heb je een beetje een idee.
Na een paar uurtjes park nemen we de bus naar de wijk 'Castro'. Dit schijnt 'de hipste buurt' van de stad te zijn maar wij vinden er niet zo heel veel aan. We lopen een groot deel van de tijd door een woonwijk en als we dan in de straat der straten : 'Valencia Street' komen is het er inderdaad druk met hipsters die hip lopen te zijn maar echt bruisend is het niet.
Dus blijven we niet te lang hangen en nemen we de bus richting Pacific Heights. De bushalte stopt precies voor de Marc by Marc Jacobs winkel en ook daar hangt er SALE voor het raam. Bovendien heb ik pas gelezen dat Marc by Marc Jacobs binnenkort zal stoppen dus dit is ongeveer mijn laatste kans om nog wat te kopen. Even later loop ik met een tasje van Marc Jacobs glunderend door de straten. En dat tasje dat is wat want in San Francisco rekenen ze 10 cent of meer voor een tasje om de duurzaamheid te stimuleren zodat je eerder zelf een tas meeneemt om je aankopen in op te bergen. Maar als ik iets bij Marc Jacobs heb gekocht wil ik dat natuurlijk showen. Dat hoort natuurlijk helemaal bij de ervaring.
Als de winkels in Pacific Heights hun deuren sluiten nemen wij weer de bus en deze keer naar Union Street. Ons buskaartje is al lang verlopen maar we hoeven van de buschauffeur niet te betalen. Weer een voorbeeld van hoe aardig de mensen hier zijn.
In Union Street eten we bij een gezellige italiaan die ons schandalig duur, maar wel lekkere wijn (Barollo) verkoopt. Na het eten springen we weer op de bus om terug richting Union Square te gaan waar ons hotel in de buurt zit. Maar voordat we terug gaan proberen we eerst een drankje te scoren in de hotelbar van het Marriot-hotel. Deze heeft een bar op de 39e verdieping met een ongelofelijk zicht over de stad. Helaas zijn meer mensen op dit idee gekomen en na een kwartier houden we het voor gezien want het lukt ons niet om een vrije plek te bemachtigen.
We eindigen de avond in een supertoffe wijnbar waar je een soort van wijnproeverijtje kunt bestellen in verschillende thema's. André neemt het thema California en ik het thema Dirty South. We krijgen allebei drie halve glaasjes wijn met wat uitleg erbij. Met een hapje erbij is dit de perfecte afsluiting van onze tweede en laatste avond in San Francisco.
De volgende ochtend gaan we na het ontbijt terug richting de luchthaven om onze nieuwe huurauto op te halen. Met de trein zijn we in een mum van tijd op de plek van bestemming en stappen we in onze nieuwe ride voor de komende dagen : een Camaro Cabrio in vlammend rood. Eenmaal op de highway 1, de route die langs de kust loopt, gooien we het dak open en zoeven we richting Carmel.
Carmel is een prachtig plaatsje en lijkt wel een beetje op het Knokke van Californië. We hebben een knus hotelletje in het centrum van de stad. De avond verkennen we de smalle straatjes. Allebei op platte schoenen want in Carmel is het verboden om op hakken te lopen vanwege het geluid (dit is geen grap) en bij een leuk restaurantje met rooftop lounge eindigen we de avond.
De volgende ochtend krijgen we ontbijt op de kamer, bij gebrek aan ontbijtruimte in het hotel. Daarna gaat onze reis verder de highway 1 af richting Santa Barbara.
Morro Bay stond eigenlijk op de planning maar we hebben last minute besloten om Santa Barbara toch nog een kans te geven. Onze eerste reis waren we niet erg onder de indruk van de stad. We kwamen toen aan tijdens Memorial Day Weekend en overal waar we keken liepen er zatte types rond en gillende keukenmeiden om de start van de zomer te vieren. We voelden ons toen een beetje in Lorret de Mar dan in een chique badplaats. Bovendien was ons hotel toen ook een tegenvaller, kortom: de eerste ervaring met Santa Barbara was niet top.
Gelukkig hebben we de stad een tweede kans gegeven want op een gewone dinsdag, verblijvend in een mooie bed&breakfast zien we de stad in een heel ander licht. De Spaanse charme, die zo mooi beschreven wordt in de reisgids, hebben we nu zelf mogen ervaren en we zijn blij dat we voor deze alternatieve bestemming hebben gekozen.
Morgen op naar Santa Monica voor onze laatste dagen van de honeymoon. De tijd vliegt voorbij...

Liefs André & Joyce